Blog: Ter(ra) Inspiratie

Blog: Ter(ra) Inspiratie

Leren in het werk, leren van het werk, leren over het werk. Er zijn zo veel manieren om je als onderwijsprofessional verder te bekwamen in je vak. De komende maanden gaan we met dat doel voor ogen een experiment doen: Ter(ra) Inspiratie! Elke twee weken publiceren we een blog over een onderwerp op het gebied van leren en ontwikkelen. Vaak op basis van wetenschappelijke inzichten, soms uit het leven gegrepen, maar altijd met hetzelfde doel voor ogen: onze studenten en leerlingen leren, en wij dus ook!

Ter(ra) Inspiratie wordt geschreven door Lilian Eggens. Zij is Adviseur Strategisch Professionaliseren bij Terra.

Lees de blogs hieronder. We nodigen je uit om vooral hierover het gesprek aan te gaan met je collega's, vakgenoten of gewoon thuis aan de keukentafel!

Blogarchief

Blog 10: Koe - Paard: 22-3-2025

Waar draait echte expertise om? 

Expertise is een interactief proces waarbij we onze waarneming en kennis continu aanpassen. Dat je er zo nu en dan naast zit en dus fouten maakt is niet alleen geen probleem, het is zelfs noodzakelijk om goed te kunnen leren!  

Meer weten lees het hele blog hier.

Blog 9: Je verwacht het (niet) 15-2-2024

Zorgt het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen en studenten ervoor dat de prestaties omhoog gaan of juist niet? Er is veel onderzoek naar gedaan. Heel veel zelfs! En wat is de conclusie? Je leest het hier in deze blog.

Blog 8: Verkeersregelaar 2-2-2024

Lilian stelt in deze blog dat opdrachten voor leerlingen en studenten eigenlijk net een klein beetje te moeilijk moeten zijn. Zij krijgen dan vaak genoeg een seintje dat ze iets nog niet goed genoeg beheersen. Dit stimuleert de student/leerling om het beter te doen. Ze moeten dan wel weten wat ze fout hebben gedaan. Want een fout is een verschil tussen wat je deed en wat je had moeten doen.

Maar hoe werkt dat dan? En hoe moeilijk moet de opdracht dan zijn? Werkt een te moeilijke opdracht juist niet demotiverend?

Lilian neemt je in deze blog mee in haar denkwijze, kennis en ervaring. Lees de blog hier

Blog 7: De kip en het ei 11-1-2024

Hoe weldenkend, rationeel en bewust vind jij jezelf? Wist je dat ons onbewuste brein de dienst uit maakt? In de manier waarop we ons gedragen, de beslissingen die we nemen, hoe we reageren op situaties, kortom bij vrijwel alles wat we doen.  Wetenschappers zijn het er wel over eens dat onbewuste denkprocessen en beslissingen veruit het grootste deel van ons gedrag sturen. Is dit erg? Waarschijnlijk niet. Wel goed om jezelf dit te realiseren.

Lilian beschrijft dit helder in deze blog aan de hand van een voorbeeld hoe sommige mensen gespecialiseerd zijn in het herkennen van de sekse van een kuiken. Huh? Wat een bijzonder voorbeeld....lees hier snel de hele blog verder.


Blog 6: Je mag alles van mij weten 15-12-2023

Wat is een retrieval cueWaarom moet je, als je iets nieuws leert of als je leert om iets op een ándere manier te doen, vooral je brein ook leren 'welk vakje' open moet gaan om te reageren op het nieuwe gedrag. En waarom moet die reactie vervolgens door heel veel herhaling goed inslijten tot het een automatisme is? 

Lilian beschrijft het in deze blog op een hele begrijpelijk manier en voor een ieder herkenbaar. Lees het maar en doe er je voordeel mee!

Link

Blog 5: Het komt wel goed schatje! 30-11-2023

Hoe erg is het om te twijfelen aan je eigen kunnen? En is het überhaupt erg om onzeker te zijn? Daar gaat deze blog over

Twijfel, angst, nervositeit en onzekerheid zijn geen dingen om je voor te schamen. Sterker nog, het zijn – medede sleutels tot duurzaam succes! Door deze inzichten blijkt dat docenten en trainers de onzekerheid van iemand in een leerproces niet meer zo snel mogelijk hoeven weg te poetsen, maar juist benutten. Dus niet zoals in de Roosvicee-reclame ‘het komt wel goed schatje’. Want dat weet je namelijk niet, en dat is maar goed ook! 

Lees de hele blog hier.

Blog 4: Het gras bij de buren 15-11-2023

Het gras bij de buren lijkt altijd groener. Maar is dat altijd zo? Het is maar net hoe je het bekijkt!

Sociale vergelijking speelt een rol in leerprocessen. Neem bijvoorbeeld aandacht voor talentontwikkeling in de klas.
Het kan heel inspirerend zijn om in een groepje te zitten met iemand die zijn/haar talent al heel ver ontwikkeld heeft (opwaartse identificatie) maar voor sommige mensen gaat er meer een intimiderende of ontmoedigende werking van uit (opwaarts contrast). Wat de motivatie dan weer niet ten goede komt.
In deze blog worden boeiende vragen gesteld over vergelijking. Bijvoorbeeld wat zou je liever willen? Een baan waarbij je 2000 euro per maand verdient? Of een baan waarbij je 5000 euro verdient? Voor de meeste mensen niet een heel moeilijke vraag. Maar toch... als je dan je salaris vergelijkt met je collega...wat is dan je antwoord?

Weten hoe dit soort processen werken is vaak al het halve werk, voor jou als docent/trainer en voor iedereen die aan het leren is!  

Benieuwd naar de hele blog? Klik hier.

Blog 3: Een olifant eet je...: 31-10-2023

Hoe kan het dat sommige leerlingen hele grote brokken (chunks?!) in één keer kunnen leren, terwijl anderen zelfs hele kleine chunks nog niet onder de knie krijgen?

Hoe werkt dit in het brein van mensen?

Chunken is een manier om te differentiëren in je klas! 

Meer weten?

Lees hier de hele blog.


Blog 2: System overload : 11-10-2023

System overload

Aantekeningen maken helpt bij het leren. Dan onthoud je dingen beter. En je kunt ze nog eens teruglezen. Dat werkt! Toch? Of niet? 

Nou... de realiteit is in elk geval een beetje genuanceerder dan dat. 
Want wat nou als je alle beschikbare ruimte in je bovenkamer nodig hebt om iets überhaupt te begrijpen? Als 100% van de rekencapaciteit wordt gebruikt om de uitleg te volgen? Zodanig dat er echt niets meer bij past? Helpt aantekeningen maken dan nog steeds?


Lees meer

 

Blog 1 - Sticker van de juf : 27-9-2023

'Sticker van de juf'

Hoe werkt beloning? Of werkt het juist niet?
Er zijn twee groepen kinderen. Beide groepen mogen een puzzel maken, en ze hebben de keuze
 uit drie puzzels. Er is een heel makkelijke puzzel, een puzzel die precies moeilijk genoeg is en een puzzel die echt véél te moeilijk is.
 Het verschil tussen de twee groepen is dat de ene groep van tevoren te horen krijgt dat ze een beloning krijgen als ze de puzzel goed oplossen. De andere groep mag gewoon een puzzel kiezen om te maken.

Wat gebeurt er?

Lees verder